12 januari 2023
Case Study

Marjoland over duurzaamheid en gebruik van de geïntegreerde webshop

Tamara Tuithof en Gaby Kho van marketing en support, brachten een bezoek aan Marjoland, de grootste rozenkwekerij van Nederland gevestigd in Waddinxveen. Marjoland kweekt jaarlijks 60 miljoen rozen en beschikt over 20 hectare. Dat is maar liefst 40 voetbalvelden vol rozen. Hoe gaat het met hen? Hoe gaan zij door de energiecrisis heen en hoe tevreden zijn zij over het gebruik van de geïntegreerde webshop?

Leonie Plasman

Wij gaan in gesprek met Leonie Plasman, Commercieel manager bij Marjoland. Leonie vertelt; “ Het gaat goed, maar net als velen staan ook wij voor uitdagingen met de hoge energiekosten. Wel kijken we met vertrouwen naar de toekomst. Planten hebben licht, water en CO2 nodig om te groeien. Om jaarrond rozen te kunnen produceren hebben we in Nederland kunstlicht en warmte en dus energie nodig. Gelukkig beschikken we over middelen om duurzaam te kweken. We maken gebruik van een Warmte Kracht Koppeling (WKK) die gas omzet in elektriciteit voor de lampen, warmte voor de kas en Co2 voor de groei van de planten. Daarnaast ontvangen we gezuiverde CO2 als afvalstof van de industrie via het ondergrondse buizensysteem van OCAP. Ook hebben we in 2022 een toekomstgerichte investering gedaan in energiezuinige LED verlichting. We doen dus al heel veel goed op het gebied van duurzaamheid. Ik vind dat wij dat als kwekers en sierteelt sector te weinig vertellen.”

Hoe groeit verder de markt voor Marjoland?

Leonie geeft aan vertrouwen te hebben in de toekomst van de roos. Ook als consumenten minder te besteden hebben. “De roos blijft een prachtige bloem geschikt voor veel gelegenheden. Voor een verjaardag, zieken bezoek, trouwdag of overlijden. De roos kan altijd.”

Marjoland kweekt 5 verschillende soorten rozen. Van de 20 hectare staat 14 hectare vol met de rode roos Red Naomi. Naast de populaire rode roos kweekt Marjoland ook  een gele roos Penny Lane, een lichtroze roos Sweet Dolomiti, een witte roos de Dolomiti, en een witte roos met een roze rand Jumilia. Er gaat een heel proces aan vooraf voordat de perfecte bos rozen ontstaat.

“ GreenMaster geeft rust in het team ”

Gebruik van geïntegreerde webshop

Tamara vraagt naar het gebruik van GreenMaster en in het bijzonder; de geïntegreerde webshop. Suzanne, Roy en Marcin zijn verantwoordelijk voor de webshop binnen Marjoland. Zij vertellen: “ 20% – 25% van de verkopen verlopen via de webshop. Een groot voordeel is dat onze klanten er geen abonnement, app of software voor moeten downloaden. Het is toegankelijk. Klanten kunnen met 1 klik bestellen. Het werkt efficiënt, we kunnen direct ons volledige aanbod laten zien, alles staat in het systeem en we besparen veel tijd. Onze webshop staat tot ’s ochtends 8 uur open. Automatisch worden de orders het systeem ingeschoten. Het is een hoop lasten verlichting, je vult de shop en je hoeft niet meer te kijken.

“ Waar we eerst om 5 uur aanwezig waren om orders te verwerken, komen we nu om kwart voor 6 en hoeven we ze alleen nog maar vrij te geven.”

Duitse collega

Naast de eigen rozen biedt Marjoland in het seizoen ook de rozen van Duitse collega kwekerij Wans aan in de webshop. Dit bracht nieuwe klanten naar de webshop. In de toekomst zouden ze graag zien dat er nog meer gedaan kan worden met layouts om bijvoorbeeld aanbiedingen meer onder de aandacht te brengen. En bewegende beelden lijken hen ook een mooie toevoeging.

Waar staat Marjoland over 5 jaar?

” Waar we over vijf jaar precies staan weten we niet. Dát we er staan weten we wel. We doen toekomstgerichte investeringen. Corona hadden we niet voorzien en deze energiecrisis ook niet maar we passen ons aan en kijken vooruit. In februari planten we vier nieuwe soorten exclusieve rozen en een rozenplant gaat ongeveer 10 jaar mee. We zien de toekomst ‘rooskleurig’ tegemoet!”

Meer informatie over Marjoland: www.marjoland.nl

Ben jij ook geïnteresseerd in je eigen geïntegreerde webshop?

De reacties zijn uitgeschakeld.