28 november 2018
Case Study

Digitalisering zit in eenvoud – Akerboom Freesia

Ieder bedrijf actief in de sierteelt er aan moeten geloven: Digitaliseren. Kwekers willen een allesomvattend systeem wat enerzijds gemakkelijk is in gebruik, en anderzijds niet te veel kosten met zich meebrengt. Akerboom Freesia was op zoek naar een systeem waarbij ze haar eigen klanten konden bedienen en het gebruik van de welbekende tijdrovende Excellijsten achter zich konden laten.

Akerboom Freesia

Het is een echt familiebedrijf en onder leiding van de 2e en 3e generatie uitgegroeid tot ’s werelds grootste freesia producent. Ze beschikken over 3 productlocaties en een eigen veredelings-, vermeerderings-, verkoop-, verwerkings- en transportafdeling. Door continue te innoveren in alle facetten van het bedrijf slagen Theo, Ben, Thomas en Mariëlle erin, freesia’s te leveren die zich onderscheiden in kwaliteit, geur, kleur en houdbaarheid.

Zoektocht

De zoektocht naar een geschikt programma was niet gemakkelijk. De eigen klanten kunnen bedienen vanuit je eigen systeem was 1 van de zwaarwegende criteria op de lijst van Akerboom. Het systeem moest ook eenvoudig te gebruiken zijn, de voorraad moest gekoppeld kunnen worden aan de prijslijst en Akerboom wilde af van de tijdrovende Excel prijslijsten die te vaak in de SPAM folder van de klanten terecht kwamen waardoor er geen orders volgden.

Akerboom Freesia werd anderhalf jaar geleden door een collega uit de sierteeltwereld gewezen op GreenMaster. “Puur door de eenvoud van de applicatie werd mijn interesse gewekt” verteld Thomas Akerboom. Technisch zag ik dat GreenMaster up tot date was, maar vanwege onze complexe processen zag ik hier niet direct de toegevoegde waarde van in. Na meerdere gesprekken met 9 Knots Solutions B.V., de leverancier van GreenMaster, zag ik dat er tussen de gesprekken door vele veranderingen in de applicatie waren aangebracht waardoor ons proces steeds meer ging aansluiten bij GreenMaster, dat toen nog volop in ontwikkeling was.

Het GreenMaster systeem

‘Het systeem is modulair opgebouwd. Dit betekent dat ik als gebruiker aan de voorkant kan aangeven wat ik allemaal wil gaan gebruiken. De achterkant van het systeem verbind zelf de door mij gevraagde functionaliteit. Dit benadrukt de eenvoud van het gebruik van de applicatie, vervolgd Thomas. Voor mij moet een systeem makkelijk uit te leggen zijn aan een collega, en dat is het ook. Zelfs wanneer ik naar het buitenland ga, kan ik voordat ik het vliegtuig instap de prijslijst invoeren en zie ik bij aankomst direct binnengekomen bestellingen. Maar ook wanneer ik op bezoek ben bij een nieuwe klant en mij gevraagd wordt een EKT te versturen, eigen stickers of barcodes te gebruiken is dit allemaal gemakkelijk te realiseren in het systeem. De klant kan het zo krijgen zoals zij wilt en hiermee draagt GreenMaster bij in de professionaliteit van ons bedrijf,’ aldus Thomas.

“Voor mij moet een systeem makkelijk uit te leggen zijn aan een collega, en dat is het ook.”

Team van Akerboom Fresia

‘Natuurlijk kost een systeem aanschaffen geld, maar dit wint zich in tijd terug. Het systeem is goed te beheren en zorgt ook voor een besparing van allerlei randzaken zoals bijvoorbeeld stickers. Per klant kan aangegeven worden hoeveel stickers er benodigd zijn. Voor het gebruiken van klant specifieke stickers is het plaatsen van een vinkje in de applicatie al voldoende. Met GreenMaster kun je inspringen op de behoefte van de klant.’

Toekomst

In de toekomst wil Akerboom Freesia zich richten op het creëren van een eigen assortiment. Op dit moment heeft zij de naam, de kwaliteit, maar nog niet een onderscheidend assortiment. Met het ontwikkelen van eigen soorten wil Akerboom zich gaan onderscheiden van de rest. Wellicht zijn zij over een aantal jaar ook de hoofdleverancier van de potfreesia. De voorbereidingen zijn hiervoor al in volle gang.
GreenMaster zal Akerboom hierin kunnen blijven ondersteunen wanneer de focus wordt gelegd op het creëren van een eigen assortiment en de relatie met vaste eigen klanten steeds groter gaat worden.

Akerboom Freesia
Sotaweg 41
2371 GA Roelofarendsveen
06-54974100
www.akerboomfreesia.nl
info@freesia.com

De reacties zijn uitgeschakeld.