De sierteelt moet gaan digitaliseren en dat klinkt makkelijker dan het is. De keuze voor een digitale oplossing is vaak niet eenvoudig. Welk programma past bij mij? Wat kan ik er in de toekomst mee? Hoe snel kan ik er mee werken? En hoeveel gaat dat mij allemaal kosten? Vragen waar vele ondernemers in de sierteelt graag een antwoord op willen.
Divine Flowers
Divine Flowers uit Hoek van Holland, is ontstaan na het samenvoegen van de bedrijven Zwinkels en Nieuwland. Ook zij hadden de nodige vragen over digitaliseren. Een van de redenen voor de samenvoeging was om een sterkere positie in de markt te verkrijgen. Het realiseren van 1 systeem met verkoop vanuit 2 kwekerijen was mede een van de uitdagingen waar het nieuwe bedrijf voor stond.
Een complexe opdracht dat in eerste instantie op een teleurstelling is uitgelopen aangezien een andere leverancier, dat ook software levert voor de bloemen- en plantensector, dit niet waar heeft kunnen maken. Op eigen initiatief heeft Divine Flowers de inrichting van dat betreffende systeem stopgezet. Een pittige keuze aangezien de nodige investering hiermee verloren is gegaan. Dan maar zonder digitale ondersteuning was de gedachte. Al snel kwamen ze er achter dat zij zonder een digitale oplossing dagelijks toch ruim 3 uur extra tijd kwijt waren aan het handmatig verzorgen van de verkoop en het orderpikken en het zicht op de voorraad aan het verliezen was. Het stond vast! Als wij willen groeien en mee willen gaan met de markt zullen wij toch een softwareoplossing moeten gaan kiezen! Maar het vertrouwen in de aanbieders van software voor de sierteelt was beschadigd. Hoe gaan wij dit aanpakken?
GreenMaster
GreenMaster is op advies van een collega uit de sierteeltwereld aan Divine Flowers geïntroduceerd. Na een eerste kennismaking met GreenMaster heeft Divine Flowers toch de draad weer opgepakt. GreenMaster stond toen in de kinderschoenen en was op dat moment nog niet compleet genoeg om het verkoopproces en het orderpikken volledig te ondersteunen.
” ‘9 Knots Solutions B.V’, leverancier van GreenMaster, heeft de flexibiliteit geboden om zich aan te passen aan de bedrijfsprocessen van Divine Flowers. De omgang met het personeel en de eerlijkheid, over het toen nog in de beginfase verkerende systeem, heeft voor ons de doorslag gegeven om voor GreenMaster te kiezen” vertelt Arnoud Vooijs, verkoopverantwoordelijke bij Divine Flowers.
Resultaat
Divine Flowers werkt nu ruim anderhalf jaar met GreenMaster. ‘Het is een uitstekend en stabiel systeem vervolgt Arnoud. De verkoop- en voorraadbeheer werkt snel en goed. Wij weten exact wat onze voorraad is en verkopen nooit meer dan wij beschikbaar hebben. Er wordt veel tijd bespaard door 1 keer per dag het aanbod in te voeren en alle afzetkanalen aan deze voorraad gekoppeld zijn. ‘De mogelijkheid een directe koppeling aan je vaste klanten aan te kunnen bieden is erg prettig werken aangezien wij hiermee onze vaste klanten meer exclusiviteit kunnen aanbieden’ voegt Arnoud toe.
“Doel is zoveel mogelijk te werken met vaste klanten en deze aan zich te verbinden door exclusiviteit te kunnen bieden met de directe koppeling op haar voorraad. GreenMaster zal ons op dgitaal gebied absoluut bij blijven helpen!”
Uitdagingen toekomst
Inmiddels is GreenMaster uitgegroeid tot een volwaardig programma om de sierteelt te ondersteunen in hun dagelijks proces van vraag en aanbod. Naast het op 1 centrale plaats beheren van de gehele voorraad op meerdere verkoopplatformen is het ook mogelijk om EKT en EAB berichten via het systeem te versturen.
Divine Flowers wil in de toekomst zichzelf graag blijven ontwikkelen en daarbij ook nieuwe soorten blijven creëren. Haar doel is zoveel mogelijk te werken met vaste klanten en deze aan zich te verbinden door exclusiviteit te kunnen bieden met de directe koppeling op haar voorraad. ‘GreenMaster zal ons bij het digitaliseren absoluut bij blijven helpen!’
Divine Flowers
Nieuwlandsepolderweg 16
3451 XX Hoek Van Holland
06-42537460
www.divineflowers.nl
info@divineflowers.nl