4 juni 2020
Case Study

GreenMaster koppelen aan Floriday

Als het aan Royal FloraHolland ligt, vindt per 1 januari 2021 alle handel volledig digitaal plaats op Floriday. Dat zorgt niet alleen binnen de eigen gelederen, maar ook bij kopers en kwekers voor uitdagingen. Eigen systemen, andere betaaldiensten en andere marktplaatsen moeten gekoppeld worden en alle binnenkomende orders. Of dat nu telefonisch, per mail, via WhatsApp of per fax, het moet er allemaal in verwerkt worden.

“Het streven naar 100% digitaal eind van dit jaar was voor ons een redelijke uitdaging”.

9 Knots Solutions, het bedrijf achter GreenMaster, heeft er een hele dobber aan. Jim en Mohamed, developer en consultant bij GreenMaster, vertellen dat het zonder meer de goeie kant op gaat. “Wij hebben zojuist de eerste kweker – Pieter Kolk uit Aalsmeer – via GreenMaster gekoppeld aan Floriday. Dat betekent dat het aanbod en orderverwerking in ons ERP systeem waar nodig communiceren met Floriday. Alle financiële verkeer voor wat betreft zijn afzet loopt nu viaRoyal  Flora Holland. Natuurlijk is het ook mogelijk zelf een factuur te versturen of bijvoorbeeld toch via een ander platform zaken doen. Net wat de klant wil.”

Om alle functionaliteiten in Floriday vanuit GreenMaster te ondersteunen is aanpassingsvermogen vereist. “We moeten snel schakelen, soms bepalen niet wij maar onze klanten het tempo. Zo is zojuist een zogenaamde koplopersgroep van start gegaan. Een groep kopers en kwekers die de ins en outs van het systeem van Royal FloraHolland moet gaan verkennen. Onder die kwekers zit ook een klant van ons. Hoewel we ervaring hebben met het koppelen van allerhande API’s, nemen zaken als deze plotseling prioriteit.

Uitdagingen

Het is eigen aan IT, ontwikkelingen gaan altijd snel. Even los van de financiële situatie waarin bedrijven zich op kort termijn bevinden, heeft de huidige crisis wat dat betreft weinig invloed op de business. Zo het al iets doet, is dat partijen, en FloraHolland voorop, de digitalisering alleen nog maar meer aanjagen. “Dat maakt dat wij soms ook een stapje extra moeten doen, zoals nu met dat pilot project. Dat geldt ook weer voor onze klanten, die ook niet altijd of per se gevraagd hebben om een nieuw systeem of een nieuwe koppeling. En het mag niet zo zijn dat een klant van ons ineens vastloopt.”

Overigens maken de heren geen verwijten aan het adres van Floriday, integendeel. “Ze hebben het qua documentatie goed voor elkaar. Daarnaast zitten wij en alle andere partijen/software bedrijven die professioneel te dealen hebben met de ontwikkelingen en voortgang van het pakket gezamenlijk in een soort chatgroep, waarin men vragen beantwoord en waarin kennis en ideeën worden uitgewisseld.”

Compleet

GreenMaster is, voor de duidelijkheid, veel meer dan een systeem waarin orders kunnen worden bijgehouden. Het is een allround pakket voor kwekers waarin ook zaken als teeltadministratie, voorraadbeheer, relatiebeheer en administratieve randzaken geregeld kunnen worden. “Er komt bijna altijd maatwerk bij kijken qua inrichting”, besluiten Jim en Mohamed. “Van de ene kant regelt iedere kweker zijn zaakjes op een eigen manier en maakt hij gebruik van een (soms unieke) set aan programma’s. Van de andere kant is de diversiteit aan gewassen en type bedrijven groot. Aan ons de taak alles te ondersteunen, met iedereen samen te kunnen werden en altijd, ook wanneer zich onverwachte zaken voordoen, te zorgen dat de klant aan de gang blijft.”

 

De reacties zijn uitgeschakeld.