Tamara en Joep brachten een bezoek aan Robin Oudshoorn van Klaver Flowers, op de bloemenveiling in Aalsmeer. Vanuit Aalsmeer regelt Robin de verkoop van een enorme hoeveelheid bloemen.
Wat begon met ‘opa Klaver’ is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bloemenbedrijf met wortels in Nederland en Ethiopië. Vanuit hun moderne kassen in Heerhugowaard (14 hectare) telen ze premium lelies, terwijl op de zonovergoten velden in Ethiopië (120 hectare) bloemen zoals gypsophila, limonium, craspedia en molucella groeien. Met meer dan 2.000 medewerkers wereldwijd en een sterke focus op kwaliteit, innovatie en duurzaamheid, levert Klaver Flowers het hele jaar door bloemen van topkwaliteit aan handelaren en bloemisten. Hun toewijding aan vakmanschap en betrouwbaarheid maakt hen tot een vertrouwde partner in de bloemenbranche.

Gypsophila, ook wel bekend als gipskruid, is vooral nu in het trouwseizoen een populaire bloem. Het bedrijf groeit hard, en met groei komt complexiteit. Een ruime 2 jaar geleden stapte Klaver Flowers over op het systeem van GreenMaster om hun administratie, transport en voorraad beter te organiseren. “Voor mijn tijd werd alles handmatig ingevoerd via de veiling. Dat was enorm tijdrovend en foutgevoelig.”
GreenMaster Fit bij Klaver Flowers en Dockservices
Met meer dan 120 hectare aan bloementeelt in Ethiopië is het niet vreemd dat er dagelijks verse luchtvracht aankomt. Dankzij de Dockservices op de veiling kan Klaver Flowers deze stroom snel en efficiënt verwerken. GreenMaster speelt hierin een efficiënte rol: door een stukje maatwerk worden de karren nu automatisch en correct ingedeeld, wat zorgt voor snelheid, overzicht en foutloze verwerking. Toen het externe bedrijf dat de inkomende vracht van Klaver Flowers verwerkte stopte met hun dienstverlening, moest er snel een alternatief komen. Klaver Flowers schakelde GreenMaster in om samen met Dockservices een efficiënte en foutloze oplossing te realiseren. Dat werd gevonden in een combinatie van maatwerk software en slimme hardware.
Werken met stickers
Dockservices ontwierp een machine die stickers scant. GreenMaster ontwikkelde daarop een oplossing. Elke doos die in Ethiopië wordt ingepakt, krijgt nu een unieke sticker. Zodra deze sticker daar wordt gescand, komt de informatie direct in de transportmodule van GreenMaster terecht. Zo is meteen duidelijk wat er onderweg is. Een enorme verbetering ten opzichte van de oude situatie, waarin alles handmatig werd geteld en ingevoerd
“Vroeger stonden we gerust 50 dozen handmatig te tellen en in te voeren,” vertelt Robin. “Nu wordt alles al in Ethiopië snel en eenvoudig gescand en automatisch in GreenMaster geplaatst.”

Naadloze verwerking en klantorders
De paklijst uit GreenMaster wordt doorgestuurd naar de machine van Dockservices. Bij binnenkomst worden de dozen op de machine geplaatst. Deze scant de stickers en zorgt ervoor dat elke doos op de juiste kar voor de juiste locatie terecht komt. Zo komt de vracht netjes gesorteerd aan. “De sortering klopt meteen. Het is niet meer foutgevoelig en gaat veel sneller. Echt efficiënter werken dus.”Voor klanten die hun levering rechtstreeks in de doos willen ontvangen, maakt Robin in GreenMaster een product aan met de naam van de klant. De machine van Dockservices zorgt ervoor dat ook deze bestellingen direct op de juiste kar belanden. “Zo hoeven we bij aankomst niets meer uit te zoeken. Eén laatste controle en de kar kan meteen door naar de klant.”
Ook de logistieke planning en voorraad op twee locaties vraagt om slimme softwareondersteuning. Daarom maakt Klaver Flowers gebruik van de transport- en voorraadmodule binnen GreenMaster, zodat er altijd inzicht is in waar welke bloemen zijn, en hoe ze het snelst op hun bestemming komen.
Een soepele samenwerking met goede service
De samenwerking met GreenMaster verloopt soepel, vertelt Robin. “We hebben samen gezeten met Mo en jullie ontwikkelaar Rens. Alles werd doorgenomen en vrij snel ontwikkeld. De aanpassingen die we nodig hadden, waren zo geregeld. Het werkt gewoon super.” Robin werkt dagelijks in GreenMaster en is enthousiast over zowel de software als de samenwerking.
Klaar voor de toekomst
Klaver Flowers blijft continu in ontwikkeling. In Ethiopië wordt momenteel geëxperimenteerd met een mogelijke uitbreiding van het assortiment. Hoewel nog niet duidelijk is welke soorten bloemen hieruit voort zullen komen, vormt het een mooie uitdaging en kans om het aanbod verder te verbreden en nieuwe markten aan te spreken. De unieke combinatie van kennis, klimaat en teelt capaciteit biedt volop mogelijkheden voor verdere groei.
Ook op digitaal vlak kijkt Klaver vooruit. Zo wordt met interesse uitgekeken naar de komst van de nieuwe GreenMaster webshop. “We zijn benieuwd naar de nieuwe webshop. We zien daar echt kansen en mogelijkheden voor de verkoop van onze producten,” aldus Robin. De webshop belooft een nieuwe stap te worden in het verbeteren van de verkoopprocessen en het nog beter bedienen van klanten.

Wil je meer weten over Klaver Flowers?
Rustenburgerweg 209
1703 RV Heerhugowaard
in**@kl***********.com
+31(0)725710433
https://klaverflowers.com/nl/